INFO TERKINI



"Minda dan Budaya di Perkasa, Sejarah Tercipta"
Selamat Datang Ke Weblog SK Taman Rinting 1

Rabu, 2 November 2011

Kem Bestari Solat 2011



01 Nov - Kem Bestari Solat khas bagi murid Tahun 6 telah berjaya dianjurkan di bawah kelolaan Panitia Agam Islam yang telah diadakan di Surau SKTR1. Sepanjang kem ini, murid-murid telah dibimbing oleh penceramah yang dijemput iaitu Ust. Badaruddin Bin Omar yang banyak mencurahkan ilmu kepada para peserta.

Kem pada kali ini turut diselitkan dengan alunan qasidah burdah atau selawat atas Nabi SAW. Para peserta turut serta bersemangat ketika qasidah burdah dan selawat dialunkan. Sememangnya qasidah burdah dan selawat ini mempunyai kelebihan atau fadhilatnya seperti yang diterangkan oleh penceramah pada awal program. Mudah-mudahan dengan selawat yang dialunkan ini dapat menyemai perasaan cinta kepada Nabi SAW dan ALlah SWT seperti yang dianjurkan oleh agama.

Para peserta diperkukuhkan dengan penyampaian kaifiat atau cara-cara berwuduk serta rukun-rukunnya. Begitu juga dalam bab solat, para peserta didedahkan dengan perkara-perkara yang membatalkan solat selain diselitkan dengan peranan solat dalam kehidupan dan kepentingan menjaga solat yang difardhukan. Dalam penyampaian slot solat jenazah, para peserta membuat demontrasi bagaimana ianya dilakukan.

Sebelum kem tersebut berakhir, penceramah telah menyampaikan slot Penjernihan Jiwa yang banyak berkisarkan kepada adab-adab yang perlu dijaga dan diamalkan. Para peserta diajak merenung dan memikirkan tentang pentingnya menyuburkan cinta kepada ibu bapa, guru-guru, Nabi SAW dan seterusnya ALlah SWT sebagai bekalan akhirat.

Berikut ialah gambar-gambar yang sempaat dirakam.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan